Vol. XIII No.5
Mai 2008

HERZFELD & RUBIN, P.C. LAWYERS PROFESSIONAL CORPORATION
IN ASSOCIATION WITH
RUBIN MEYER DORU & TRANDAFIR

FRANCIZA IN ROMANIA

INSIDE:
Franciza in Romania ...
Introduction


In ultimii unsprezece ani, de cand franciza a fost reglementata in legislatia romaneasca, consumatorii s-au indreptat tot mai mult catre produsele marcilor de prestigiu. Piata a evoluat aproape in intregime, iar perioada de pionierat a francizei in care marile companii au intrat pe piata doar in scopul testarii acesteia, incepand cu operatiuni de distributie (Coca Cola) sau cu stabilirea de sucursale (McDonald’s) si de abia ulterior pentru a-si dezvolta conceptele in sistem de franciza, s-a terminat. In zilele noastre, sute de francize opereaza in Romania, analistii apreciind ca piata francizelor din tara noastra va atinge, pana in 2010, cifra de 3 miliarde de euro.

Cu o populatie de peste 22 de milioane de locuitori, Romania reprezinta o piata foarte mare de desfacere in cadrul Uniunii Europene, consumatorul roman fiind extrem de receptiv si demonstrand o afinitate deosebita pentru marcile internationale. Imediat dupa caderea regimului comunist in 1989, romanii si-au manifestat clar preferinta pentru hainele designerilor de prestigiu, desi multe dintre acestea s-au dovedit a fi produse contrafacute. O data cu trecerea timpului, un numar tot mai mare de afaceri francizate au devenit povesti de succes. Ideea de “a cumpara” o afacere de succes si de “a vinde” o marca faimoasa a fost rapid imbratisata de antreprenorii autohtoni. Insa, pana in acest moment, franciza s-a dezvoltat in mod deosebit in domeniul retail-ului, al serviciilor – in domeniul hotelier, al restaurantelor si al catering-ului si mai putin in domeniul serviciilor industriale. Exista inca suficient loc pe piata romaneasca pentru firmele interesate de franciza. Asociatia Romana de Franciza (A.R.F.) sustine noile francize si cauta sa imbunatateasca in egala masura, prin intermediul cercetarilor si a studiilor de piata, conditiile sociale si cadrul legal pentru dezvoltarea acestui tip de operatiuni. Intr-adevar, pe internet se gasesc site-uri pe care sunt listati francizori in cautare de francizati in Romania.

Vorbind de franciza in Romania, trebuie avut in vedere ca, potrivit legii romane care reglementeaza franciza, francizorul trebuie sa fie titularul (proprietar sau cel care are folosinta) dreptului de proprietate intelectuala sau industriala pentru ca acesta sa il poata inregistra la OSIM. Inregistrarea unei marci poate dura si 16 luni.

In vederea inregistrarii trebuie indeplinite doua cerinte: contractul de franciza sau o forma prescurtata a unui contract de licenta care trebuie sa fie inregistrat la OSIM, si, in anumite situatii, la Consiliul Concurentei, in functie de profitul partilor si cota acestora de piata in Romania, in vederea obtinerii fie a unei scutiri individuale/in bloc, fie a unei decizii de neopozitie privind respectivul contract de franciza. Legislatia privitoare la franciza statueaza de asemenea ca francizorul trebuie sa furnizeze francizatului o serie de informatii. Legea nu este foarte precisa in ce priveste tipul informatiei care trebuie dezvaluita, dar dispune ca aceasta trebuie sa fie suficienta incat francizatul sa isi poate face un plan financiar. In practica, informarea francizatului realizata prin intermediul unui document numit Manualul de Franciza este considerate suficienta.
Legislatia romaneasca in materie de franciza, Ordonanta de Guvern nr. 52/1997, modificata prin Legea 79/1998 (“Legea francizei”) prevede dispozitii specifice aplicabile relatiei pre-contractuale, contractuale si post-contractuale aflate in desfasurare intre francizor si francizat.

[ Up to Contents ]

Faza precontractuala
In faza precontractuala francizorul trebuie sa prezinte posibilului francizat o serie de informatii cu privire la franciza prin intermediul asa-numitului “Document privind Informatii Precontractuale”. Scopul acestei operatiuni este de a-l ajuta pe posibilul francizat sa ia o decizie potrivita in ce priveste eventualitatea realizarii unei cooperari tip franciza. “Documentul privind Informatiile Precontractuale” trebuie sa ii fie prezentat eventualului francizat inainte ca acesta sa isi asume vreo obligatie privitoare la afacerea propusa. Dispozitiile legale nu fac vorbire despre o forma specifica pe care “Documentul privind Informatiile Precontractuale” trebuie sa o imbrace. Totusi, Legea francizei statueaza ca acest document trebuie sa contina, printre altele, o descriere a experientei francizorului in afacerea propusa; informatii privind aspectele financiare pe care le presupune franciza cum ar fi taxa de intrare in reteaua de franciza; scopul clauzei de exclusivitate; informarea cu privire la durata, conditiile de reinnoire, rezolutia si incheierea contractului de franciza. Aspectele de mai sus sunt informatiile minime care trebuie transmise de catre francizor francizatului. Informatii suplimentare vor fi de asemenea furnizate daca este necesar pentru ca eventualul francizat sa se hotarasca cu privire la afacerea in sistem de franciza. In lege nu sunt stipulate penalitati in cazul nefurnizarii unor asemenea informatii. Totusi, francizatul poate intenta actiune in instanta in cazul in care i s-au cauzat prejudicii prin neprezentarea sau prezentarea incompleta a unor asemenea informatii utile, proba fiind in sarcina francizatului, raspunderea penala putand fi de asemenea antrenata.

[ Up to Contents ]

Contractul de franciza
Marca francizorului este, bineinteles, elementul esential care diferentiaza o afacere francizata de orice alta afacere. Aceasta marca este simbolul identitatii si reputatiei francizei si garanteaza calitatea produsului/ serviciului/ tehnologiei furnizate consumatorului. Transferul si controlul asupra know-how-ului este destinat sa asigure oferirea unui set similar si uniform de produse, servicii sau tehnologii pe care consumatorii sa le asocieze cu marca. Cu alte cuvinte, un restaurant McDonald’s ar trebui sa arate in principiu la fel, iar produsele sale sa arate si sa aiba acelasi gust indiferent daca acesta se afla in Baku, Bucuresti sau Brooklyn.

Conform legii romane in materie de franciza, contractul de franciza trebuie sa defineasca in mod clar obligatiile si responsabilitatile asumate de francizor si francizat, ca si orice alta clauza care sa defineasca forma de cooperare dintre parti. Indiferent de natura francizei, francizorul trebuie sa furnizeze francizatului o serie de servicii cum ar fi consultanta manageriala, asistenta comerciala si tehnica, pregatirea angajatilor francizatului si acordarea dreptului de a folosi un anume know-how sau marca specifica sau orice alte drepturi privitoare la proprietatea intelectuala. Contractele de franciza pot include clauze de neconcurenta in vederea protejarii know-how-ului transferat.

Contractul de franciza trebuie sa reflecte interesele membrilor retelei de franciza in ce priveste protejarea dreptului de proprietate intelectuala si industriala al francizorului prin mentinerea identitatii comune si a reputatiei francizei. In Romania nu exista o forma standard pe care sa o imbrace contractul de franciza intrucat termenii, conditiile si metodele de operare ale francizei variaza in functie de tipul afacerii. Evident, afacerile francizate reprezentand agentii de plasare a fortei de munca sau operatori de productie/distributie a produselor pentru autoturisme vor fi diferite fata de afaceri francizate precum un fast- food sau un magazin de imbracaminte.

Pentru a incheia un contract de franciza in Romania, francizorul trebuie sa fi mentinut si condus o afacere in materie comerciala pentru o anumita perioada de timp inainte de crearea retelei de franciza, aceasta perioada nefiind specificata de lege. Totusi, aceasta trebuie sa fie o perioada rezonabila pentru a-i permite francizorului sa isi dezvolte un anume know-how care sa fie susceptibil de a fi transferat prin intermediul contractului de franciza. Know-how-ul e definit ca un set de formule, definitii tehnice, documente, desene si modele, retele, proceduri si alte elemente asemanatoare folosite pentru elaborarea si comercializarea unui produs.
Informatia care reprezinta know-how-ul este inclusa intr-un document cunoscut sub numele de “Manual de Franciza”, care permite francizatului sa isi formeze o imagine clara si corecta asupra intregii afaceri in regim de franciza si, de asemenea, in calitate de francizat, sa ia si sa implementeze decizii corecte in activitatea viitoare . Intrucat Manualul de Franciza prezinta in forma scrisa modul in care activitatea francizata trebuie condusa, acesta se dovedeste un instrument foarte util francizatului dupa ce acesta a parcurs faza de pregatire initiala, si de asemenea francizorului in dorinta sa de a-si proteja know-how-ul si secretele comerciale pe durata desfasurarii contractului de franciza.

Francizorul trebuie sa fie titularul drepturilor de proprietate intelectuala si/sau industriala si sa ofere francizatului pregatirea initiala de care acesta are nevoie si de asemenea asistenta tehnica si/ sau comerciala pe intreaga durata a desfasurarii contractului de franciza. Una din obligatiile legale specifice ale francizatului este de a dezvolta o retea de franciza pe teritoriul pe care isi desfasoara activitatea, mentinandu-i reputatia si identitatea comuna; francizatul trebuie sa puna la dispozitia francizorului informatii privitoare la conditiile financiare ale afacerii francizate, sa respecte obligatia de confidentialitate, inclusiv cu privire la Know-how-ul francizorului, atat pe perioada derularii contractului de franciza cat si dupa terminarea acestuia.

Francizatul trebuie sa plateasca francizorului taxa de intrare in reteaua de franciza, fie la incheierea contractului de franciza, fie la intervale diferite de timp stabilite anterior prin contract in schimbul transferului Know-how-ului si al pregatirii initiale oferite de francizor. De asemenea, francizatul trebuie sa plateasca francizorului o redeventa pe intreaga perioada a derularii contractului de franciza in schimbul sprijinului si pregatirii continue oferite de francizor. Redeventa reprezinta, de regula, un anumit procent din cifra de afaceri anuala. Francizatul va putea de asemenea sa fie obligat sa plateasca si alte costuri, daca acestea au fost prevazute in contract.

[ Up to Contents ]

Faza post-contractuala
La terminarea sau expirarea contractului de franciza, relatia post-contractuala dintre parti trebuie sa respecte o serie de reguli, printre care si cele referitoare la concurenta loiala. Potrivit legislatiei in materie de franciza, francizorul este in drept sa impuna asupra unui fost francizat obligatii care sa ii asigure protectia caracterului confidential al afacerii si, in special, sa protejeze Know-how-ul transmis anterior prin contractul de franciza. Francizorul este indreptatit sa impuna francizatului clauze de confidentialitate si neconcurenta pentru a preveni dezvaluirea Know-how-ului obtinut in decursul derularii contractului de franciza. In acest mod, la terminarea contractului, francizatul va fi impiedicat sa utilizeze marca comerciala si orice alte simboluri distinctive ale francizorului sau Know-how-ul transmis prin contractul de franciza.

[ Up to Contents ]

Avantajele si dezavantajele francizei
i) Avantajele francizei
Franciza ofera eventualilor francizati avantajul de a porni o afacere noua foarte repede, fundamentata pe o marca comerciala care si-a demonstrat calitatile si pe o formula de afaceri acceptata la nivel international, evitand situatia in care trebuie sa puna bazele unei afaceri noi si sa-si contureze un brand propriu. O afacere francizata bine condusa reprezinta “o afacere la cheie”.
Beneficiind de experienta pusa la dispozitie de francizor, care de multe ori este o societate straina, francizatii din Romania isi pot dezvolta afacerea francizata pana la un nivel la care, fara ajutorul francizatilor, nu ar fi ajuns. Mai mult, francizorii trebuie sa ofere francizatilor o pregatire semnificativa pentru dezvoltarea afacerii, pregatire care nu este disponibila in mod gratuit celor care vor sa isi inceapa propria afacere. Desi pregatirea nu este gratuita pentru francizatii din Romania, aceasta este suportata prin intermediul traditionalei redevente pe care francizorul o colecteaza.

ii) Dezavantajele francizei
Pentru francizatii din Romania, principalul dezavantaj al francizei este reprezentat de o aparenta pierdere a independentei. Chiar daca francizatii castiga posibilitatea de a se folosi de un sistem, de o marca, de asistenta in afaceri, de pregatire, totusi ei trebuie sa respecte un sistem prestabilit si sa obtina aprobarea francizorului pentru schimbari. A incepe si a desfasura o afacere in sistem de franciza presupune cheltuieli care includ taxa de intrare in retea, redeventa de franciza si contributiile la bugetul de publicitate. Relatia francizor-francizat poate da nastere unor situatii conflictuale daca una din parti este necompetenta (sau actioneaza cu rea credinta). De exemplu, un francizat necompetent poate distruge usor imaginea pe care o are publicul cu privire la brand-ul francizorului prin furnizarea de produse sau prestarea de servicii la un nivel inferior, sau ii poate prejudicia pe francizatii sai daca nu face o promovare corespunzatoare a brand-ului sau ii preseaza pe acestia in vederea obtinerii de profit.

[ Up to Contents ]

Concluzii
Romania a devenit o destinatie preferata pentru majoritatea francizorilor, beneficiind de un inalt grad de cunoastere a brand-urilor in randul celor peste 22 de milioane de consumatori, precum si de statutul de membru al Uniunii Europene (U.E.). In dorinta de a capitaliza acest interes, legea romana privind franciza incurajeaza dezvoltarea unor astfel de afaceri.

Intr-adevar, desi relatiile din domeniul francizei nu fac obiectul unei legislatii adoptate la nivelul Uniunii Europene, Romania este unul din cele cinci state membre U.E., respectiv Belgia, Franta, Italia si Spania, care au adoptat o lege speciala pentru a reglementa franciza.

Din aceste motive, sute de noi brand-uri intra pe piata in fiecare an, o cifra ce se situeaza cu mult peste media europeana, iar acest trend va continua in urmatorii cativa ani. Sectorul in care s-a dezvoltat cel mai mult sistemul de franciza este retail-ul, in timp ce serviciile si produsele sunt pietele cel mai putin dezvoltate in acest sens. Orice investitor, fie strain, fie roman, francizor sau francizat, trebuie sa incheie contractul sau de franciza in conformitate cu legea romana si sa includa clauzele specifice prevazute de aceasta. In acest fel, se asigura, pentru ambele parti, consiliere juridica de specialitate.

[ Up to Contents ]

Editors Note: It is our policy not to mention our clients by name in The Romanian Digest™ or discuss their business unless it is a matter of public record and our clients approve. The information herein is correct to the best of our knowledge and belief at press time. Specific advice should be sought from us, however, before investment or other decisions are made.

Copyright 2008 Rubin Meyer Doru & Trandafir, societate civila de avocati. All rights reserved. No part of The Romanian Digest™ may be reproduced, reused or redistributed in any form without prior written permission from the publisher.

 
RUBIN MEYER DORU & TRANDAFIR
societate civila de avocati
Str. Putul cu Plopi, Nr.7, Sector 1
Bucharest, Romania
Tel: (40) (21) 311 14 60
Fax: (40) (21) 311 14 65
E-Mail: office@hr.ro




VISIT OUR WEB SITE:
http://www.hr.ro
The Romanian Digest Archive
 

 

AFFILIATED WITH:

Herzfeld & Rubin, P.C.
125 Broad Street
New York, NY, 10004
Tel: (212) 471-8500
Fax: (212) 344-3333
http://www.herzfeld-rubin.com

Long Island Office
Herzfeld & Rubin, P.C.
1225 Franklin Avenue, Suite 315
Garden City, New York 11530
Tel: (212) 471-3231

Herzfeld & Rubin LLP
1925 Century Park East
Los Angeles, California 90067
Tel: (310) 553-0451
Fax: (310) 553-0648

 
Chase Kurshan Herzfeld & Rubin
354 Eisenhower Parkway, Suite1100
Livingston, New Jersey 07039-1022
Tel: (973) 535-8840
Fax: (973) 535-8841

Israeli Affiliated Law Firm
Balter Guth Aloni & Co.
96 Yigal Alon Street,
Tel Aviv, 67891, Israel
Tel: +972-3-511-1111
Fax: +972-3-624-6000

 

New York — California — New Jersey — Romania
If you no longer wish to receive emails from us, please send an e-mail with UNSUBSCRIBE in the subject line to Romanian.Digest@hr.ro.